Processen for en læringssamling

Hver af de fire samling involverer en proces, hvor der stilles tre spørgsmål. Vi bruger en dag til at gå i dybden med hvert af de tre spørgsmål.

 

  1. Dag 1 - Hvad kommer vi med?

  2. Dag 2 – Hvad drømmer vi om?

  3. Dag 3 – Hvor skal vi hen?

 

Herunder ses en figur som illustrerer processen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Principper

Vi er overbeviste om at de bedste resultater opnås, hvis vi alle lærer af hinandens erfaringer, og vi arbejder ud fra følgende principper:

 

  • I har svarene

  • Læring fra hinanden og de bedste praktikere

  • Handling og målsætning

 

Dokumentation

Under samlingerne indsamler vi alt materialet og lægger det ud så, deltagerne kan finde det igen. Dette gælder både deres arbejde og indholdet i form af foredrag og oplæg.

Læringsnetværk

Dag 1 - Hvad kommer vi med?

Først bruger vi tid på at svare på spørgsmålet ’Hvad kommer vi med?’ i forhold til menighed eller organisation. Hvor er der gennembrud? Hvor arbejder Gud allerede? Hvor er der frustration? Hvad er den nuværende kamp? Denne proces er designet således, at det tillader team at få plads til at tage temperaturen på, hvor menigheden er og reflektere sammen. Herefter præsenterer teamet det for de andre menigheder i læringsnetværket.

 

Dag 2 – Hvad drømmer vi om?

Dernæst stiller vi spørgsmålet ’Hvad drømmer vi om?’ Vi udforsker det gennem input fra undervisning, diskussion, træning og procestid med teamet. Målet med dette er at udfordre de eksisterende ideer samt introducere nye ideer. Det er en tid til, at teamet kan drømme om, hvad fremtiden måtte indeholde og hvad Gud kalder menigheden til.

 

Dag 3 – Hvor skal vi hen?

Den tredje og sidste del af processen adresserer spørgsmålet ’Hvor skal vi hen?’ På dette tidspunkt er teamet i stand til at anderkende den nuværende virkelighed, se på hvor Gud kalder menigheden hen og så lave en seks-måneders plan, som er specifik for menighed, og som teamet løbende vil blive holdt ansvarlig for. Denne proces er faciliteret gennem en variation af input fra undervisning, scenarieøvelser, huddles, coaching, planlægningstid og råd fra eksperter, som har flere års erfaring i at gennemgå samme proces.